Tanden wisselen en leerrijpheid

Laatst stuitte ik op een artikel over de connectie tussen tanden wisselen en leerrijpheid. Het liet me gewoon niet meer los. In ons geval klopt het namelijk precies.

De theorie erachter

In de antroposofie heeft het krijgen en wisselen van tanden een diepere betekenis. Ik heb eerder al gedeeld dat ik geïnteresseerd ben in de antroposofie, omdat er niet alleen gekeken wordt naar IQ en leerprestaties, maar ook naar de totale ontwikkeling van een kind: lichamelijk, emotioneel en sociaal.

Rudolf Steiner, de grondlegger van de antroposofie en het vrijeschoolonderwijs, legde een verband tussen het wisselen van tanden en leerrijpheid. Volgens hem doorloopt een kind verschillende ontwikkelingsfasen van ongeveer zeven jaar. Wanneer het lichaam en de hersenen rijp zijn voor een nieuwe fase, laat het lichaam dit zien. Eén van die zichtbare signalen is het wisselen van de melktanden.

Steiner stelde dat kinderen rond dit moment beter in staat zijn om abstracte vaardigheden te ontwikkelen, zoals lezen en schrijven. Het wisselen van tanden werd daardoor gezien als een teken van ‘schoolrijpheid’. Dit betekent niet dat elk kind precies op dat moment klaar is om te leren lezen; ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. Maar in grote lijnen is dit de gedachte achter deze visie.

Bron: Rudolf Steiner – De opvoeding van het kind vanuit de geesteswetenschap (1907)

Tanden wisselen en leerrijpheid – Klopt het?

In mijn persoonlijke geval klopt het. Ik kreeg laat tandjes en wisselde ook laat. Er werd altijd over mij gezegd dat ik jong was in mijn gedrag. Ik weet nog dat ik nog echt buiten speelde terwijl leeftijdgenootjes bezig waren met verliefdheid en dat soort dingen. En dit is blijkbaar mijn hele jongere jaren zo geweest. Hetzelfde geldt voor mijn zoon. Hij is erg jong in zijn gedrag en ging ook later tanden wisselen dan leeftijdsgenoten.

Leestip: Is een wobbel leuk?

Klopt het?

Voor zo ver ik heb gezocht is er nergens een wetenschappelijke onderbouwing. Ik ben ook geen arts of onderzoeker en daardoor is het dus niet aan mij om te zeggen dat dit waar is. Wel vind ik het een hele interessante theorie wat dus in ons geval precies klopt. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe dit in jullie geval is. Is er een link tussen tanden wisselen en leerrijpheid? Wat denk jij? Klopt het bij jullie?

verdere bronnen:
Antroposofische menskunde
Vrije school onderwijs

https://partner.bol.com/click/click?p=2&t=url&s=44611&f=TXL&url=https%3A%2F%2Fwww.bol.com%2Fnl%2Fnl%2Fp%2Fgouden-tand-voor-winnie-wissel%2F1001004002064249%2F&name=Gouden%20Tand%20Voor%20Winnie%20Wissel%2C%20Tania%20Dylgat
tanden-wisselen-leerrijpheid
Tanden wisselen en leerrijpheid

18 gedachten over “Tanden wisselen en leerrijpheid”

  1. Ja bij ons helemaal waar. Twee maanden geleden was onze zoon nog niet helemaal sociaal emotioneel klaar voor klas 1 ( groep 3) en nu 2 tanden er uit en twee wiebeltanden en hij is op sociaal emotioneel gebied een compleet ander ventje. Als of hij een reuzen “sprongetje” heeft gemaakt.
    Ik geloof wel in die theory

    Beantwoorden
    • Hier niet waar… Jongedame van bijna 6, 1 september, en al 4 tanden eruit (alleen onder zijn de 2 grote mensen tanden door). Ze doet volgend jaar nog een keer groep 2 over ipv door naar groep 3 😉 .

      Beantwoorden
    • Mijn dochter loopt juist wat voor op de ontwikkeling en haar 1e tand ging er uit toen ze 4 (bijna 5) was. Ze kon toen ook al woorden lezen. Vorige maand 5 geworden en nu de 2e tand los en ze leest korte zinnetjes en ontwikkelt snel.

      Beantwoorden
  2. Complete lariekoek bij ons. Hier een tweeling met 1 die qua leerrijpheid ver vooruit loopt en 1 die nog jong is in gedrag en fijne motoriek. Degene die nog een jaar mocht blijven kleuteren heeft al drie tanden gewisseld. (Net 6) en de ander die heel wijs is voor zijn leeftijd en de hele dag met rekenen en lezen bezig is wisselt nog niks.

    Beantwoorden
  3. Complete waanzin.
    Zoon van bijna 7 die met 4 vloeiend las en bijns basisschool rekenen klaar heeft, heeft de 2 middelste ondertanden er net uit.
    Leerrijp en sov vaardig allang. Motoriek is weergaloos. Etc

    Beantwoorden
    • ik zie dagelijks kinderen met leerproblemen in mijn praktijk. In jouw geval heeft jouw kind toevallig interesse in letters en cijfers. Dan kan het gewoon werken. Maar ik kan je vertellen dat 99 van de 100 kinderen dit probleem juist wel hebben en dat het nog niet wisselen van de tanden een teken is dat vrijwel altijd klopt. Dus wat fijn voor jou en jouw kind. Helaas klopt die wat stellige uitspraak voor de andere 99 kids niet.
      Gelukkig kunnen de problemen snel worden opgelost. Dat is het goede nieuws maar als dit is bij de kinderen waarbij dit euvel wel speelde, hun eerste pittige schooltrauma. Meestal volgt daarna de ontwikkeling van Dyslexie maar dat is gelukkig ook te doorbreken. ????

      Beantwoorden
      • Hoe is de ontwikkeling van dyslexie te doorbreken? Ik dacht dyslecten informatie anders verwerken. Mijn oudste dochter heeft dyslexie en gezien de erfelijkheid zijn we ons ervan bewust dat de jongste 2 het mogelijk ook kunnen hebben. Dus ben zeer benieuwd hoe het te doorbreken zou zijn.

        Beantwoorden
      • Waanzin
        Kind las met 4 jaar vloeiend. Rekent 3 jaren vooruit. Fijne motoriek immer top geweest.
        Is hele late wisselaar.????
        Is 7. 2 ondertanden gewisseld. De rest zit muurvast.

        Beantwoorden
      • Waanzin
        Kind las met 4 jaar vloeiend. Rekent 3 jaren vooruit. Fijne motoriek immer top geweest.
        Is hele late wisselaar.????
        Is 7. 2 ondertanden gewisseld. De rest zit muurvast.

        Beantwoorden
  4. Hier kan ik ook beaamen dat de theorie klopt. Dochter gaat naar de zomer naar groep 3. Heeft in de vakantie haar tanden gewisseld, onderste twee en 1 boven. Ineens zie je ook dat ze betere zinnen maakt en meer woorden onthoudt. Helemaal klaar voor groep 3

    Beantwoorden
  5. Bij ons ook niet waar. Wat ik wel merk bij onze tweeling, op momenten dat er weinig geleerd wordt/weinig mentale uitdaging is (thuisles tijdens corona, vakanties, eind van het schooljaar), gaan de meeste tanden er uit.

    Beantwoorden
  6. Hier absoluut niet waar 😉
    Met 5 jaar had ze 8 tanden gewisseld maar ze is nu met 6,5 eigenlijk nog niet eens toe aan leren lezen en rekenen. Juist nog heel speels en geen zin in werkjes.

    Beantwoorden
  7. Onze zoon is net 6 jaar oud, versneld naar groep 3 gegaan dit schooljaar. Zijn eerste tanden gaan nu pas net los zitten. Hij leest al vanaf zijn 4e jaar en heeft een ontwikkelingsvoorsprong. Onze dochter is bijna 5, leest al vanaf dat ze 3,5 jaar oud is. Tevens een voorsprong op meerdere ontwikkelingsgebieden, maar nog niet met wisselen bezig. In ons geval niet kloppend.

    Beantwoorden
  8. Uhm nee. Complete onzin. Een kleuter van 4 hier die al boeken kan lezen, rekenen, zelfs keer-sommen snapt ze en tellen tot oneindig. Nog 0 tanden er uit. Gaat wel naar groep 3 deze zomer. Nog een jaar kleuteren is niet te doen.

    Beantwoorden
  9. Complete onzin. Mijn kinderen begonnen te lezen met 2,5 en 3 jaar, wisselen suuuuper laat. In de theorie van Steiner zouden mijn kinderen pas mogen leren lezen als 7,5 jaar waren. (?!)

    Beantwoorden
  10. Ik denk dat het waar is, maar dat het niet geldt voor leerrijpheid, maar dat tanden wisselen samenhangt met sociaal-emotuonele ontwikkeling. Wij hebben drie kinderen 15, 13 en 8 jaar. Het tanden wisselen was heel duidelijk een indicatie voor hun sociaal emotionele rijpheid. Onze oudste zoon is heel slim, maar loopt 2 jaar achter op andere pubers qua so-em ontwikkeling. Zijn eerste tand ging er uit toen hij 7 was. Bij onze dochter, ook heel slim, ging haar eerste tand eruit toen ze 5 was. Ze werd op haar 10e ongesteld en ze is al volop aan het puberen, terwijl onze zoon pas begint met puberen. Ik geloof dus in samenhang. Ben wel benieuwd of het wisselen van de kiezen ook nog ergens mee samenhangt.

    Beantwoorden
  11. Hier bij alle 3 de kinderen heel duidelijk! Oudste wisselde pas met 8,5 jaar zijn bovenste snijtanden en doubleerde toen groep 4; het lezen kwam toen ook op gang (dyslexie vastgesteld). Mijn middelste is een vlotte leerling en met 6 jaar gewisseld toen hij aan groep 3 begon. Mijn jongste idem dito. Bij alle 3 merkte je dat zodra de bovenste twee (middelste) snijtanden gingen wisselen er echt een versnelling optrad in het begrip van geschreven taal (met name technisch).

    Beantwoorden

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Op deze website gebruik ik cookies voor een goede werking en statistieken. Ook staan er affiliatielinks op deze site. Meer hierover lees je in de privacyverklaring.

View more
Cookies settings
Accepteren
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive

Privacy

Ik verzamel niet veel persoonsgegevens maar met de gegevens die ik verzamel ga ik ik altijd vertrouwelijk om. Denk aan een adres die je mij hebt gegeven als je iets hebt gewonnen, een mailadres wat ik heb ontvangen of gegevens die je bij een reactie hebt achtergelaten. Ik zal deze gegevens nooit doorverkopen. I promise you 😉 Mijn blog heeft een beveiligd https-adres, zoals je aan het groene slotje / bolletje in de adresbalk kan zien. Dit betekent dat mijn website veilig is om te bezoeken. Elkeblogt staat ingeschreven bij het KVK: 69310750. Denk jij dat ik niet juist met jouw privacygegevens om ga dan heb je het recht een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.  

Adresgegevens

Soms krijg ik je adresgegevens omdat je misschien iets hebt gewonnen. Zodra ik weet dat dit geregeld is zal ik deze gegevens verwijderen. Soms moet ik je adres doormailen naar een bedrijf zodat ze jou je prijsje zelf kunnen sturen. Ik ben niet verantwoordelijk voor de juistheid van de informatie op die websites en ook niet voor hun privacybeleid.  

Reageren

Onder elke blog die ik schrijf kan jij een reactie achterlaten. Ik vraag je dan om je naam en e-mailadres in te vullen en eventueel ook een website. Ook je ip-adres wordt meegestuurd als je een reactie achterlaat. Deze gegevens zal ik nooit gebruiken om door te verkopen aan derden. Mocht je een reactie hebben gegeven, waar je achteraf niet meer blij mee bent, dan wil ik je vragen om mij te mailen zodat ik je reactie kan verwijderen.    

Mailcontact

Soms heb ik mailcontact met een lezer. Denk aan vragen die mij worden gesteld, mensen die iets willen weten van mij etc. Ik ontvang dan jouw mailadres. Ook je ip-adres wordt meegestuurd als je een reactie achterlaat. Deze gegevens zal ik nooit gebruiken om door te verkopen aan derden.  

Cookies/ Google Analytics

Voor analysedoeleinden maak ik gebruik van Google Analytics, die op hun beurt weer cookies gebruiken. Met de gegevens die Google Analytics voor mij verzamelt kan ik mijn blog verder verbeteren. Voorbeelden van gegevens die verzameld worden en die ik kan zien zijn: de browser die je gebruikt om mijn blog te bekijken, de tijd die je doorbrengt op mijn blog en welke pagina’s je bekijkt voor hoe lang. Uiteraard wordt er door Google Analytics vertrouwelijk omgegaan met de persoonsgegevens van wie dan ook en worden deze gegevens niet voor andere doeleinden gebruikt dan de analyse.    

Hosting

Elkeblogt.net is ondergebracht bij hostingpartij danwij.nl. Deze host gaat vertrouwelijk om met persoonsgegevens, vandaar het groene slotje.   Ik heb geprobeerd mij zo goed mogelijk in te lezen in de privacywet. Ik zal de wet zo goed mogelijk nastreven. Voor vragen, toevoegingen of opmerkingen kun je mij mailen op info@elkeblogt.net.
Save settings
Cookies settings